Tuesday, September 20, 2011

Interview with Kristianstadbladet!

Finally an update!
So here's the news...
- 266 mermaids!
- Finally gotten an "ok" from Caroline Graham!
- The fanpage has 134 fans!
- I will visit the book fair in Gothenburg this year! Hopefully I will recieve some mermaids there, but the most exciting part is that I will meet Rolf, the publisher at Kartago, to see if they are interested in publishing the book! So wish me luck! If they don't want to, there's many more publishers to ask!

BUT The reason I haven't been posting that many mermaids lately is simply that I've heard that.. perhaps you shouldn't, that it decreases the chances of getting it published. "Shown everything off already". But I will continue posting mermaids when I think it is OK again!

And the final, largest piece of news! Kristianstadbladet interviewed me! The article can be seen below, but is in Swedish!

http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/article1544915/Vackra-och-sjalvstandiga-sjojungfruar-samlas-i-bok.html
Kristianstad

Vackra och självständiga sjöjungfruar samlas i bok

Text: Anna Bondeson Publicerad 15 september 2011 6.30 Uppdaterad 15 september 2011 9.24
Kristianstad.
För fem år sedan startade Linda Ågren ett projekt där hon lät alla hon kände rita en sjöjungfru i en bok. Nu vill hon uppmärksamma sitt projekt och publicera boken.
Linda har älskat sjöjungfrur sedan hon var liten och har under de senaste fem åren skapat en bok som hon nu vill nå ut med.
– Det började med att jag hade köpt en vacker anteckningsbok som jag ville ha till något speciellt och en kväll kom idén till mig.
– Morgonen därpå frågade jag mina klasskompisar och familjemedlemmar ifall de ville rita en sjöjungfru i min bok. Till och med lärare ville ställa upp för att rita i boken.
Vad är en sjöjungfru, enligt dig?
– Det är vackra självständiga varelser som har vunnit en form av frihet. Det är väldigt tacksamt att rita en sjöjungfru eftersom de kan se ut på hundratals olika sätt.
Stor ålderskillnad
Det är väldigt stor åldersskillnad på personerna som har deltagit i Lindas projekt. Den yngsta som har ritat är nio år och den äldsta är 70.
– Det känns som att boken är till för alla, fast mest inriktad till de som är intresserad av konst. Jag tror att de som har medverkat i boken kommer att köpa den.
– De vill nog se hur de andra har tagit tag i uppgiften och hur resultatet blev.
Kändisar såsom Lasse Åberg, Camilla Läckberg, Björn Ranelid och Bud Grace har alla gemensamt att ha ritat i Lindas bok.
Jagat folk på bokmässa
Bokmässan i Göteborg inträffar en gång om året, vilken Linda besöker ofta. Det är bland annat där hon får tag i de kända personer som har medverkat i hennes projekt.
– Vissa mejlar jag till, men de flesta kända personerna har jag fått tag i på bokmässan. Jag har ett schema som jag går efter så jag vet när de sitter och signerar. Då brukar jag passa på att fråga ifall de vill ställa upp.
Kim W Andersson var den första kända personen som ritade i boken och är även hennes personliga favorit.
– Den är speciell eftersom alla andra har ritat i blyerts. Denna är i svart tusch och jag tycker att den är riktigt häftigt gjord.
Andra medverkande hittar Linda på alla möjliga ställen.
– Jag satt på tåget hem och lade märke till en tjej som satt och ritade. När det var en halvtimme tills jag skulle stiga av så tog jag mod till mig och frågade henne ifall hon ville ställa upp, vilket hon ville.
– Det slutade med att jag ritade åt henne med och vi har haft kvar kontakten ända sedan dess.
Vad ska boken innehålla, mer än bara bilder?
– Jag hade tänkt ha en inledning på hur den blev till och även skriva in förnamn och efternamn på personerna som har ritat. Emellanåt så ska det nog stå en historia om sjöjungfrurna.
Nu har Linda samlat ihop 265 sjöjungfrur i alla möjliga stilar, med färg och utan, digitala, från Sverige och utomlands, av kända eller okända.
– Målet är att samla ihop 300 bilder. Det känns bäst att ha ett jämnt antal men ifall det blir fler så är det synd att välja bort någon.
Alla är välkomna att rita i hennes bok.
Hon vill ge unga konstnärer en chans att få synas, samt visa att en sjöjungfru kan se ut på hundratals olika sätt.
– Det är lite kul... Det finns folk som ritar sjöjungfrun tvärtom, alltså med ett fiskhuvud och människoben. Alla bilder ser olika ut eftersom varje individ har ett eget sätt att rita och sin egen personlighet.

Namn: Linda Ågren.
Ålder: Fyller 22 i oktober.
Bor: Degeberga.
Yrke: Studerar på högskolan i Kristianstad.
Status: I ett förhållande med Tobias Wendt sedan två år tillbaka.
Familj: Mamma, pappa och tre syskon.
Intressen: Rita, skriva, läsa, träffa vänner med mera.
Blir lycklig av: Att träffa pojkvännen, uppskattning och framgång.
Irriterar sig på: Att saker inte går som man vill, samt tågtrafik.
Om tio år: Jobbar antagligen som lärare och har fortfarande ritandet som en stor hobby.

No comments:

Post a Comment